Forside Rejsedagbog Thailand -> Rejsedagbog Krabi

Krabi - Thailand
Rejsedagbog fra Thailand

Rejse til Krabi i Thailand

Rejsedagbogen Krabi Thailand, er fra vores rundrejse i Thailand. Vi rejste i sommerferien 2004 3 uger i Thailand, en rejse hvor vi kom til Bangkok, Koh Samui og Krabi.

Onsdag den 21. juli 2004

Vi bliver kørt til Nathon, som er øens største by. Herfra sejler færgen ind til fastlandet (til Surrathani). Vi har købt en kombineret færge og busbillet. Vi finder ud af, at vi skal aflevere vores bagage i en bus, som så kører med ombord på færgen. Vi venter på nærmere besked udenfor bussen, men de er ikke så informative. På et tidspunkt bliver alle dirigeret ind i bussen, hvilket for os synes underligt, da færgen jo venter kun 100 meter fra bussen, men måske vi skal køre til et andet færgeleje. Bussen begynder at køre men stopper efter 100 meter, hvor vi alle skal ud af bussen igen, for vi skal gå ombord. Det er da ikke logik, men meget morsomt. Vi tror at vi ankommer til Surrathani, men færgelejet ligger ude midt i ingenting. Vi finder bussen igen og ved ikke helt hvad vi skal. Det eneste vi har styr på er at vi skal skifte bus i Surrathani. Vi kører i en time og holder pludselig i et stort lyskryds. En mand råber igennem bussen ”Krabi, Krabi, Krabi”. Vi skal have fat i vores rygsække ude midt i et befærdet kryds, manden der råber Krabi rykker i os og genner os hen mod en anden, temmelig gammel bus. Vi finder en plads og håber bare at det er rigtigt. Vi kører i mange timer, vinduet er utæt og det regner ind, alt for meget aircondition men en oplevelse. Kl. 22 ankommer vi til Krabi efter 8 timer undervejs. Turen kostede 45 kr. Der regner og er mørkt og vi bliver sat af på en øde busterminal med en del krejlere der vil sælge os et sted at bo. Vi vælger, sammen med nogle andre rygsæksrejsende, at tage en songthaew ind til Krabi og så finde noget selv. Det er ikke helt nemt for byen er ret øde pga. regn og tidspunktet. Men vi finder til sidst et hotel midt i byen. Det er ikke det billigste, men det ser pænt ud og ligger centralt. Det er svært at vurdere hoteller og kvarterer i byen, når det er mørkt. En lang, spændende og oplevelsesrig dag. Vi var undervejs i 8 timer hvoraf de 6 timer var uden mulighed for toiletbesøg og mad.

Tiger Cave Temple

Torsdag den 22. juli 2004

Vi har læst i en rejsebog, at der er en dansk café i Krabi. Vi finder den og spiser morgenmad. Konen som serverer dansk morgenmad for os taler godt dansk. Hun er gift med den danske mand som ejer stedet. Hun giver os lidt gode råd omkring Krabi og fortæller om ting vi bør se. Hun anbefaler ”Tiger Cave Temple” som ligger lidt uden for byen. Vi tager en songthaew derhen. Hun har fortalt os hvilken pris vi skal betale for turen, for ikke at blive snydt. Da vi kommer til templet er prisen pludselig 4 gange så høj som den vi aftalte med chaufføren. Vi forklarer, at det ikke var aftalen. Han bliver meget hidsig. Vi ligger pengene på hans sæde og begynder at gå. Det skulle vi ikke have gjort, for han gasser bilen op og kører hen imod os som vil han køre os ned. En Thailandsk ung pige kommer hen for at hjælpe os og til sidst vælger vi at betale ham den høje pris for at slippe af med ham. I danske penge er det heller ikke mere end 15 kroners forskel, men det er princippet i, at han snyder os der gør os irriteret. Tiger Cave temple er et stort tempel område, hvor munkene bor i huler i junglen. Her er masser af aber, som kommer meget tæt på. Jungleområdet med hulerne og munke var en stor oplevelse. Meget kontrastfyldt, for alt virker så langt tilbage i tiden med munke og templet i junglen. Meget fredfyldt. Men på den anden side, så har de installeret vaskemaskiner i junglen, så de kan få vasket tøj. De sidder på gulvet i templet og læser avis og ovenover dem hænger et ur. Udover junglen er der et tempel på toppen af en klippe. Der er 1237 trappetrin til toppen, som vi vælger at påbegynde lige i middagssolen og 35 graders varme og kun udstyret med ½ liter vand. Men hvor hårdt kan det være? Vi går og går og går og der bliver ved med at være trapper. Varmen stiger os til hovedet og vi har slet ikke nok vand. Trappetrinene bliver mere og mere stejle og benene syrer til. Efter 45 minutter er vi endelig på toppen. Her sidder en kæmpe farverig Buddha på toppen af klippen og templet er bygget så yderligt, at man ikke kan komme omkring det. Her er en flot udsigt over Krabi og mangroven. Et vidunderligt syn, som bliver nydt i fulde drag. Vi prøver ikke at tænke på nedturen. Der er kun ganske få turister heroppe. Vi møder lige et par stykker på vej op men på toppen er vi helt alene i længere tid. Det er tydeligt at mærke, at der er lavsæson, hvilket passer os rigtig godt. Nedturen var hård, men heldigvis ingenting i forhold til den anden vej. Da vi kommer tilbage til hotellet klæder vi lige om og vil så ud og finde noget at spise. Men ligesom vi kommer af sted begynder regnen at vælte ned og i løbet af nul komma fem er alle forretninger og restauranter lukket. Det kommer lidt bag på os, men forklarer også hvorfor der var så dødt i byen i går da vi kom. Vi finder en Mc Donald, som ikke har lukket endnu.

Tiger Cave Temple i Krabi Munkenes huse ved Tiger Cave Temple i Krabi Templet midt i junglen Munkene har store vaskedag på Tiger Cave Temple i Krabi Tiger Cave Temple i Krabi Udmattelse efter 1231 trappetrin til toppen af bjerget Udsigt over Mangroven i Krabi Buddhafiguren på toppen af bjerget ved Tiger Cave Temple 1231 stejle trappetrin Udsigt til Toppen af Tiger Cave Temple. Templet ligger på toppen af det spidse bjerg.

kajak i mangroven

Fredag den 23. juli 2004

Vi vil gerne på kajaktur i mangroven og har bestilt en dagstur gennem den danske café i Krabi. Bureauet hedder ”Krabi Sea Cave”. Det øser ned fra morgenstunden og vi er lidt nervøse for om turen skal aflyses. Men vi kører af sted i en åben songthaew, hvor regnen står ind af siderne. Vi kører i 1 time til landsbyen Bor Thor. Vi er kun 8 i selskabet, så det er en god størrelse. Vi sejler ind i mangroven, gennem tunneler, hvor vi kommer ind i flotte laguner. Vi sejler ind i grotter med drypsten og ser huler med forhistoriske malerier på væggene. Regnen er allerede stoppet inden vi sejler af sted og solen står højt på himlen. Det er hårdt at sejle en hel dag i kajak, da der er meget strøm, men naturen er så smuk og der er så stille at vi helt glemmer anstrengelserne. Tilbage i Krabi tager vi på aften shopping. Krabi er ikke en by med det helt store. Det er en forholdsvis lille by uden store indkøbscentre og masser af restauranter. De fleste vælger nok at tager ud til strandbyerne som ligger et stykke fra Krabi.

Kajaktur i Mangroven ved Bor Thor Vi sejler gennem mørke huler Frokost i Bor Thor Tæt mangroveskov Mangroveskov i en lille lagune

Ao Nang Beach

Lørdag den 24. juli 2004

I dag vil vi til Ao Nang Beach. Ud for kysten ligger en masse tropeøer, som vi gerne vil ud til. Vi tager en songthaew til Ao Nang og vil så gå ned til ”havnen”, hvor det er muligt at chartre en longtailboat for en dag hos en af de lokale. På vej derned bliver vi stoppet af en ung fyr som vil sælge os en tur ud til øerne. Vi afslår først men da vi har fået frokost beslutter vi os for at tage i mod hans tilbud. Inden vi får set os om sidder vi på en knallerttaxi på vej et eller andet sted hen. Vi kommer ned til den lille ”Longtailboat havn”, hvor den sammen mand, som solgte os turen allerede er (hvordan det kan lade sig gøre er stadig en gåde). Han viser os båden vi skal med og begynder at tømme den for vand, hvilket ikke umiddelbart virker så betryggende. Da vi skal til at sejle kommer der pludselig en lokal thai mand, som ikke taler engelsk. Han skal sejle vores båd. Vi har lejet den for en halv dag. Vi ankommer til den første lækre bountystrand og vores bådmand venter på os mens vi nyder vandet og stranden. Vi kan godt se, at der er et par turister der hele tiden kontakter ham, men han forsøger at sige noget til dem. Da vi skal sejle videre hopper de også i båden, som vi har lejet kun til os to. Han er altså lige kommet til at dobbeltbooke sin båd, hmmm. Vi sejler videre og kommer til næste skønne strand. Her sker det samme igen, hvor et andet par stiger ombord. Vi er lidt uforstående og spørger lidt ind til det. De forklarer at de har aftalt at blive hentet af ham. Nu er de så nødt til at sejle med os rundt, for vores tur er ikke færdig. Så deres hjemtur bliver ret lang. Vi har endnu et par lækre strande vi skal besøge. Da vi så kommer i land viser det sig, at vi skal betale mere end de skal. Det kan vi ikke helt forstå, da vi jo må dele prisen op. Pludselig kan han slet ikke snakke men kun skrive en pris i sandet med en pind. Han får til sidst sine penge og vi går derfra og føler os lidt taget ved næsen. Men strandende, vandet, sandet og vejret har været helt fantastisk. Aldrig har vi oplevet så postkortagtige strande med så lækkert vand. Så det var turen værd alligevel og bagefter kan vi også bare grine af hans lille fupnummer.

Ao Nang Beach Long Tail boat havn i Ao Nang En levende turistfælde tømmer båden for vand longtailboats ved Bountystranden ud for Ao Nang kysten Tropestrand Krystalklart vand og sand som pudder Solnedgang i Ao Nang